ראה"מ לעם הבולגרי: "אנחנו זוכרים את ידידינו בגלל שהם היו מועטים"

איתי גדסי No Comments on ראה"מ לעם הבולגרי: "אנחנו זוכרים את ידידינו בגלל שהם היו מועטים"

ראש הממשלה השתתף בחנוכת האנדרטה, להנצחת הצלת יהודים בשואה על ידי העם הבולגרי

עם ראש הממשלה הבולגרח בויקו בוריסב
21:04
29.04.24
קובי פינקלר No Comments on עידו אביב וקאלקידן מהרי הי"ד נפלו בעזה; "השארת לבבות מרוסקים"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת בולגריה בויקו בוריסוב חנכו הערב את האנדרטה להנצחת הצלת יהודי 'בולגריה' על ידי העם הבולגרי בזמן 'מלחמת העולם השנייה', בפארק צ'ארלס קלור בתל אביב.

רה"מ נתניהו נאם בטקס ודיבר על הידידות המרגשת עם ההנהגה והעם הבולגרי: "ידידי בויקו, רה"מ בוריסוב, זה היה כבר לפני כמה שנים טובות שנפגשנו במלון במרחק של כמה מאות מטרים מכאן. זו הייתה ידידות מיידית שרק הולכת ומתחזקת עם השנים, כמו המדיניות בין שני עמינו, בין שתי מדינותינו. אני שמח לראות אותך כאן ברגע המרגש הזה יחד עם ראש עיריית תל אביב, עם השגרירים שלנו, עם הנציגים של הקהילה הבולגרית המפוארת בארץ.

אני רוצה להגיד לך משהו מעומק לבו של יהודי – אנחנו זוכרים את ידידינו. יש סיבה שאנחנו זוכרים את ידידינו – משום שלא היו לנו רבים כאלה.

עוג אמר ראה"מ: אנחנו נוצרנו כעם פה, בארץ הזאת, במקום הזה, ואנחנו הוגלינו מכאן. כל עוד היינו כאן יכולנו להילחם על עצמאותנו, על חיינו, על אמונתנו. לפעמים ניצחנו, לפעמים הפסדנו, אבל היה לנו כושר התנגדות.

כשאיבדנו את ארצנו במשך 20 דורות, 20 מאות שנים, בהתחלה איבדנו את הטריטוריה, את הריבונות, אחר כך את היכולת לשאת כלי נשק, אחר כך את היכולת להתלונן על כך שתוקפים אותנו. היינו כעלה נידף ברוח. ממאה למאה, מדור לדור מצבנו נעשה יותר ויותר גרוע. עד שנעשה הגרוע מכל בשואה הנוראה. ובשואה הנוראה היינו חסרי מגן.

עוד סיפר נתניהו: הייתי בליטא לפני שבועיים, הלכתי לראות את גטו וילנה. 200 אלף יהודים נפלאים, ב-1943, השנה שאתם מכירים, לקחו אותם מווילנה, העלו אותם על רכבת, נסעו רבע שעה, הרכבת עצרה, הוציאו אותם, לקחו אותם לבורות וירו בהם. ילדים, נשים, כולם. זה מה שקרה לעמנו. טבחו בנו ואיש לא בא להושיע אותנו.

ראש הממשלה הזכיר בדבריו את 'חסידי אומות העולם': בכל הלילה האפל של הנאציזם היו שני עמים שבלטו ויצאו מן הכלל. אחד מוכר בעולם, זה העם הדני. המלך התייצב, לבש מגן דוד ורבים בעם הלכו אחריו. והעולם לא מכיר מספיק, אבל אנחנו מכירים, כי אנחנו זוכרים את ידידינו, את המעשה המופלא, בעיניי לא פחות ממופלא, בדברים מסוימים נפלא עוד יותר – מה שעשה העם הבולגרי.

עוד הוסיף ראה"מ: נכון 11 אלף לא ניצלו במקדוניה ובחלקים אחרים, אבל למעלה מ-40 אלף, ולפי מה שאתה מספר לי כנראה הרבה יותר, ניצלו על ידי דבר מופלא, על ידי שכבות העם שהתייצבו, חסמו בגופם את המסילות – איש לא חסם את המסילות במקומות אחרים באירופה, לא בליטא ולא במקומות אחרים – חסמו בגופם את המסילות. מורים, כמרים, סופרים, איכרים, חסמו בגופם את ההשמדה.

אנחנו זוכרים את ידידינו. אנחנו זוכרים את המברק שנשלח על ידי הנציג הנאצי בסופיה, שבו הוא כותב בחזרה לברלין, ראיתי את המברק הזה כשביקרתי בסופיה, 'העם הבולגרי עדיין לא התעלה לרמה הנדרשת כדי שיוכל לשתף פעולה עם הנאציזם'. אין ולא תהיה מחמאה גדולה יותר לעם הבולגרי. אין ולא יכולה להיות.

אנחנו זוכרים את ידידינו, אנחנו זוכרים א תכם, ולכן, כשהייתי דיפלומט צעיר, והשתתפתי בכינון היחסים בינינו, לפני כמעט 40 שנה. ואחר כך, כשאנחנו נפגשנו, ובשנים האחרונות אנו מחזקים ומחזקים את הקשר בינינו. בשם הקהילה הבולגרית המופלאה שהתבססה כאן ביפו, אבל תרמה לכל בניית הארץ שלנו, ברוח המיוחדת שלה, אני מבקש לומר לך: אנחנו לא רק זוכרים את ידידינו בבולגריה, אנחנו אוהבים אותם.

ברוך בואך לישראל, וצא עם ברכתנו זו חזרה לבולגריה, ומסור לעם הבולגרי את אהבתנו. ברוך תהיה". סיים ראש הממשלה את נאומו.



0 תגובות